neděle 24. března 2019

Nízkosacharidové (low carb) stravování a mé zkušenosti

Ahoj, po delší odmlce přicházím s novým a úplně odlišným článkem, než na které jste ode mě zvyklí.
Dnes bych vám ráda řekla něco o nízkosacharidové stravě, neboli low carb a o mých zkušenostech s tímto typem stravování.

Začneme s tím, že vám nejprve řeknu nějaké základní informace o tomto stravování a nakonec něco o mých zkušenostech.
Low carb není žádná dieta, ale je to typ stravovacího návyku. Strava je založena na snížení sacharidů a zvýšení tuků.
Podle toho, jak moc chceme snížit sacharidy, rozlišujeme toto stravování na tři typy:

Já se aktuálně zaměřuji na ketogenní "dietu", ale určitě ne každému může vyhovovat tak malé množství sacharidů.

Co je nutné ze stravy vyřadit? 
Při tomto typu stravování musíme z naší stravy vyřadit:
  •  ultra průmyslově zpracované potraviny, jako jsou uzeniny, sušenky, margaríny, apod. tyto potraviny poznáte podle složení, jakmile vidíte několik slov, které ani neznáte, zřejmě je potravina průmyslově zpracovaná. 
  • cukry - to je vám všem asi úplně jasné, vyřadíme sladkosti, sladké nápoje, doslazované jogurty, apod.
  • bílá mouka - vyřadíme pečivo, těstoviny, knedlíky a vše další, v čem najdeme mouku

Pokud se chcete dostat se sacharidy, co nejníž bude nutné ze stravy vyřadit víceméně veškeré přílohy, jako jsou brambory, rýže, luštěniny, těstoviny a další. Dále nejíme ani skoro žádné ovoce, jedinou vyjímkou jsou lesní plody (borůvky, jahody, ostružiny, rybíz) toto ovoce je nízkosacharidové a patří mezi povolené potraviny.

Určitě před začátkem každému doporučuji přečíst si tento manuál, kde najdete i povolené a zakázané potraviny. Odkaz ZDE 

Jak již jsem zmínila, při snížení sacharidů je nutné doplnit tuky, ale samozřejmě nic se nemá přehánět - nejlépe doplníme tuky avokádem, tučným tvarohem, tučným jogurtem, ořechy, máslem, ghee, tučnými sýry 

Pro začátek je nejlepší si vypočítat náš denní příjem a podle toho se stravovat, určitě je lepší si potraviny vážit, minimálně po dobu, než se naučíte váhu potravin trochu odhadovat. Určitě doporučuji tuto kalkulačku - ZDE

Asi nejsem úplně schopna Vám tu popsat vše do detailů, pro začátek vše potřebné najdete v manuálu, který jsem sdílela výše ( a asi je zbytečné sem vše přepisovat) já se pak dále inspiruji recepty na webu paleosnadno.cz a na facebookových skupinách.
Ale pokud vám nebude cokoli jasné a budete chtít více článků o tomto stravování, určitě se ozvěte v komentářích.

Ale teď ještě k mým zkušenostem a začátkům 
Nízkosacharidově se stravuji něco málo přes dva měsíce.
Začátky nebyly úplně jednoduché - nejtěžší bylo zbavit se příloh, pečiva a cukru. Nejvíce jsem se bála, že mi budou chybět brambory a rýže, ale už jsem si celkem zvykla, jelikož je i spousta nízkosacharidových náhražek, které si sami připravíte.

Ze začátku vás může potkat sacharidová "chřipka" (bolesti hlavy, křeče, únava, tlukot srdce) většinou jdou tyto problémy vyřešit vodou s lžičkou soli, ale vždy to po nějaké době přejde, většinou do 2-3 týdnů se už cítíte skvěle.
Já jsem zažila pouze občasné bolesti hlavy a velkou žízeň se zvláštní kovovou pachutí v ústech.

Zhruba po dvou týdnech toto přešlo a začala jsem se cítit skvěle.

Co jsem zapomněla zmínit je to, že při této stravě není nutné jíst 5x denně, záleží čistě na vás, co vám vyhovuje a jezte pouze KDYŽ MÁTE HLAD. Já jím většinou 2x-3x denně a naprosto mi to vyhovuje. Hlavně v tom směru, že nemusím neustále vymýšlet, co si dám k jídlu.
Většinou si udělám teplý oběd a k večeři už většinou jen salát s nějakým sýrem, domácí majonézou nebo olivovým olejem, případně vajíčka nebo maso. Večeři určuji podle toho, jak moc mám kalorický oběd a denní příjem doplňuji večeří.

Abych pravdu řekla, do této stravy jsem se pustila právě kvůli hubnutí a samozřejmě zdraví.
Tak Vás určitě zajímá, jak na tom po dvou měsících jsem.

Váha -10kg
Stehna - 8cm
Zadek -11cm
Boky -14cm
Břicho -15cm
Pas -11cm
Prsa -4cm

Berte v potaz, že hubnu z opravdu větší nadváhy, proto jsou výsledky celkem rychlé, momentálně už je to trochu pomalejší, ale s tím se musí počítat.

Přikládám pár fotek mnou připravených jídel, pokud by vás zajímaly další informace, recepty apod. určitě se neváhejte ozvat! 
I takto může vypadat chléb bez mouky




Pohoštění na oslavu

2 komentáře:

  1. Vdaka za clanok. Dozvedela som sa dost novych informacii. Vyslovene tymto stylom sa zatial stravovat neplanujem, no niektorymi prvkami sa necham inspirovat :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já moc děkuji za komentář a jsem moc ráda, že se necháš alespoň trochu inspirovat :)

      Vymazat